Rivaroxaban versus Enoxaparin for Thromboprophylaxis after Total Kolano Arthroplasty ad 5

Poważne krwawienie wystąpiło u 7 z 1220 pacjentów (0,6%), którzy otrzymali rywaroksaban i u 6 z 1239 (0,5%), którzy otrzymali enoksaparynę (bezwzględne zwiększenie ryzyka o 0,1%, p = 0,77) (tabela 4). Nie doszło do epizodów śmiertelnego krwawienia. Trzy przypadki krwotocznego punkcji rdzenia kręgowego bez objawów neurologicznych lub objawów kompresji: jedna wystąpiła w grupie rywaroksabanu przed podaniem pierwszej dawki, a dwie w grupie enoksaparyny. Łączna częstość występowania poważnych i istotnych klinicznie przypadków krwawienia była podobna w obu grupach (40 z 1220 pacjentów [3,3%] w grupie rywaroksabanu i 34 z 1239 pacjentów [2,7%] w grupie otrzymującej enoksaparynę, P = 0,44). Nie było istotnej różnicy między obiema grupami w wymaganiach dotyczących drenażu pooperacyjnego lub transfuzji (Tabela 4). Profil działań niepożądanych rywaroksabanu i enoksaparyny był podobny (Tabela 4 i Dodatek dodatkowy, dostępne wraz z pełnym tekstem tego artykułu na stronie www.nejm.org); najczęściej zgłaszanymi zdarzeniami w obu grupach były nudności, wymioty i zaparcia. Częstotliwość poważnych zdarzeń i poważnych zdarzeń związanych z lekiem również była podobna w obu grupach podczas leczenia. Podczas całego badania odnotowano sześć zgonów (0,5%), wszystkie w grupie enoksaparyny. Poziom aminotransferazy alaninowej był podniesiony do trzykrotności górnej granicy prawidłowego zakresu u 20 z 1150 pacjentów (1,7%), którzy otrzymywali rywaroksaban, a u 20 z 1156 pacjentów (1,7%) otrzymujących enoksaparynę; u dwóch z tych pacjentów w grupie rywaroksabanu stężenie bilirubiny w surowicy było wyższe niż dwukrotność górnej granicy prawidłowego zakresu. U wszystkich tych pacjentów zwiększone poziomy aminotransferazy alaninowej i bilirubiny powróciły do normy po kontynuacji leczenia. Częstość występowania niepożądanych zdarzeń sercowo-naczyniowych podczas terapii była niska i była podobna w obu grupach (Tabela 4). W okresie obserwacji nie było zdarzeń sercowo-naczyniowych w grupie rywaroksabanu i siedmiu zdarzeń u 6 pacjentów otrzymujących enoksaparynę.
Dyskusja
W tej próbie przeciwzakrzepowej profilaktyki po całkowitej alloplastyce stawu kolanowego stwierdziliśmy, że rywaroksaban, aktywny doustnie inhibitor czynnika Xa, był skuteczniejszy niż enoksaparyna w zapobieganiu zakrzepicy żylnej, z podobnymi wskaźnikami krwawienia. Rivaroksaban zmniejszał całkowite ryzyko wystąpienia zespołu zakrzepicy żył głębokich, niezakaźliwej zatorowości płucnej i zgonu z jakiejkolwiek przyczyny o 9,2%, a ryzyko wystąpienia żylnej choroby zakrzepowo-zatorowej o 1,6% w porównaniu z enoksaparyną. Bezwzględne zmniejszenie ryzyka występowania klinicznie istotnych, objawowych żylnych zdarzeń zakrzepowo-zatorowych było również większe w przypadku rywaroksabanu niż enoksaparyny (bezwzględne zmniejszenie ryzyka, 1,3%). Nie stwierdzono zatorów płucnych ani zgonów u pacjentów otrzymujących rywaroksaban; w grupie enoksaparyny czterech pacjentów miało zator płucny, a dwóch zmarło.
Rivaroxaban i enoxaparin miały podobne profile bezpieczeństwa. Nie stwierdzono klinicznie istotnych różnic w częstości występowania krwawienia lub innych wynikach bezpieczeństwa między obiema grupami. Poważne krwawienie wystąpiło u 0,6% pacjentów w grupie rywaroksabanu iu 0,5% pacjentów w grupie otrzymującej enoksaparynę
[więcej w: badanie urodynamiczne cena, pytania na rozmowe kwalifikacyjna, talasemia objawy ]

Powiązane tematy z artykułem: badanie urodynamiczne cena pytania na rozmowe kwalifikacyjna talasemia objawy