Rivaroxaban versus Enoxaparin for Thromboprophylaxis after Hip Arthroplasty

W tym badaniu III fazy porównywano skuteczność i bezpieczeństwo rywaroksabanu, doustnego, bezpośredniego inhibitora czynnika Xa, z działaniem enoksaparyny w przypadku długotrwałej profilaktyki przeciwzakrzepowej u pacjentów poddanych całkowitej alloplastyce stawu biodrowego. Metody
W tym randomizowanym, podwójnie zaślepionym badaniu, przypisaliśmy 4541 pacjentom, którzy otrzymywali 10 mg doustnie rywaroksabanu raz na dobę, począwszy od operacji lub 40 mg enoksaparyny podskórnie raz dziennie, rozpoczynając wieczór przed zabiegiem chirurgicznym, plus tabletkę lub wstrzyknięcie placebo. Pierwszorzędowym wynikiem skuteczności był zespół zakrzepicy żył głębokich (objawowy lub wykryty przez obustronną flebografię, jeśli pacjent był bezobjawowy), niezakaźna zatorowość płucna lub zgon z dowolnej przyczyny po 36 dniach (zakres od 30 do 42). Głównym drugorzędowym wynikiem skuteczności była poważna żylna choroba zakrzepowo-zatorowa (proksymalna zakrzepica żył głębokich, niezakończona zgonem zatorowość płucna lub zgon z powodu żylnej choroby zakrzepowo-zatorowej). Pierwszorzędowym skutkiem bezpieczeństwa było poważne krwawienie.
Wyniki
Łącznie 3153 pacjentów włączono do analizy przewagi (po wyłączeniach 1388), a 4433 włączono do analizy bezpieczeństwa (po 108 wyłączeniach). Pierwotny wynik skuteczności wystąpił u 18 z 1595 pacjentów (1,1%) w grupie rywaroksabanu iu 58 z 1558 pacjentów (3,7%) w grupie otrzymującej enoksaparynę (bezwzględne zmniejszenie ryzyka, 2,6%, przedział ufności 95% [CI], 1,5 do 3,7; P <0,001). Duża żylna choroba zakrzepowo-zatorowa wystąpiła u 4 z 1686 pacjentów (0,2%) w grupie rywaroksabanu iu 33 z 1678 pacjentów (2,0%) w grupie otrzymującej enoksaparynę (bezwzględne zmniejszenie ryzyka, 1,7%, 95% CI, 1,0 do 2,5; p <0,001 ). Duże krwawienie wystąpiło u 6 z 2209 pacjentów (0,3%) w grupie rywaroksabanu iu 2 z 2224 pacjentów (0,1%) w grupie otrzymującej enoksaparynę (P = 0,18).
Wnioski
Jednorazowa doustna dawka 10 mg riwaroksabanu była istotnie bardziej skuteczna w przypadku rozszerzonej profilaktyki zakrzepowej niż podskórna dawka enoksaparyny raz na dobę, 40% u pacjentów poddawanych planowej całkowitej alloplastyki stawu biodrowego. Oba leki miały podobne profile bezpieczeństwa. (Numer ClinicalTrials.gov, NCT00329628.)
Wprowadzenie
Profilaktyczna terapia przeciwzakrzepowa jest standardową praktyką po endoprotezoplastyce stawu biodrowego lub kolanowego, przy minimalnym zalecanym czasie trwania 10 dni.1 Po całkowitej alloplastyki stawu biodrowego, długotrwała profilaktyka przez 5 tygodni po zabiegu zmniejsza skutecz- ność występowania objawowej i bezobjawowej żylnej choroby zakrzepowo-zatorowej skuteczniej niż krótko- profilaktyka. Wykazano, że nowe zakrzepice żył głębokich po przerwaniu krótkoterminowej profilaktyki.3 Kilka metaanalizy sugeruje, że długotrwała profilaktyka zakrzepowa po alloplastyce stawu biodrowego prowadzi do zmniejszenia objawowych żylnych zdarzeń zakrzepowo-zatorowych, bez zwiększania ryzyka poważnego krwawienia. .4-6 Te wnioski doprowadziły do zalecenia klasy 1A dla rozszerzonej profilaktyki przeciwzakrzepowej po całkowitej alloplastyce stawu biodrowego w wytycznych American College of Chest Physicians.
Obecne opcje przedłużonej profilaktyki przeciwzakrzepowej są ograniczone. Niskocząsteczkowe preparaty heparynowe zmniejszają zdarzenia zakrzepowo-zatorowe, ale należy je podawać podskórnie, a ich opłacalność wykazano tylko wtedy, gdy pacjentów lub opiekunów można nauczyć wstrzykiwać lekarstwa w domu.7. Antagoniści witaminy K, tacy jak warfaryna , mają nieprzewidywalne działanie farmakologiczne i liczne interakcje z żywnością i lekami, wymagają częstego monitorowania i dlatego są trudne do zarządzania9. Ponadto istnieją dowody sugerujące, że częstość występowania poważnych krwawień jest większa w przypadku antagonistów witaminy K niż w przypadku niskiej masy cząsteczkowej. preparaty heparynowe podawane po alloplastyce stawu biodrowego
Rivaroxaban jest doustnym bezpośrednim inhibitorem czynnika Xa
[przypisy: symfonia piękna opole, hartmann opatrunki, tikagrelor ]